Voorwoord Burgermeester 2017

burgermeester Bruekelen

Op deze website vindt u de activiteiten op Koningsdag 2017 in Breukelen. Het programma is met veel zorg samengesteld door de Oranjevereniging Breukelen. Maar bovenal heeft de Oranjevereniging Breukelen gezorgd voor een prachtig en gevarieerd programma!

Het is dit jaar voor de derde keer dat we Koningsdag vieren. Op donderdag 27 april bezoekt de Koninklijke familie Tilburg, in het hart van Brabant. Daarnaast is het een bijzondere dag, want onze Koning wordt 50 jaar. Een hartelijke felicitatie voor hem en zijn familie is daarom op zijn plaats.

Niet alleen Tilburg zet haar beste beentje voor, ook in de 12 kernen van de gemeente Stichtse Vecht is er op Koningsdag meer dan genoeg te doen en te beleven. De voorbereidingen hiervoor zijn in alle dorpen en kernen van onze gemeente in volle gang. Het belooft opnieuw een feest van formaat te worden, met activiteiten voor jong en oud.

Koningsdag is een feest dat overal in Nederland uitbundig wordt gevierd met veel aandacht voor lokale tradities. Het is ook een dag waarop bij uitstek merkbaar is dat het een feest is dóór en vóór de inwoners in de lokale gemeenschappen. En waarbij merkbaar is dat samen feesten verbindt. Die lokale betrokkenheid bij elkaar is nu precies de kracht van onze gemeente Stichtse Vecht. Als burgemeester kan ik niet genoeg benadrukken hoe bijzonder ik deze kwaliteit van onze gemeente vind. Breukelen vormt hierop geen uitzondering. Daar staat de inzet van het bestuur, de vele vrijwilligers én de sponsors wel borg voor.

Traditiegetrouw starten de Oranjeactiviteiten in Breukelen ’s morgens in park Boom en Bosch, daarna verplaatsen de activiteiten in de middag naar de Kerkbrink en de avond wordt afgesloten met de jaarlijkse lampionnenoptocht en vuurwerk.
Het organiseren van deze activiteiten rondom Koningsdag kost altijd weer veel energie en tijd. Namens het gehele gemeentebestuur dank ik het bestuur van de Oranjevereniging Breukelen – en met hen zeker ook de vele vrijwilligers – voor hun enthousiaste inzet en voorbereiding. Vrijwilligers die zo broodnodig zijn om dit soort dagen tot een succes te maken.
Misschien inspireert de sfeer rondom de festiviteiten van deze Koningsdag u zo, dat u volgend jaar als vrijwilliger de Oranjevereniging Breukelen – of een andere stichting of vereniging – wilt ondersteunen. Ik zou dat van harte toejuichen.

Ik wens u allen een prachtige, zonovergoten en feestelijke Koningsdag 2017 toe en de kinderen goede zaken op de vrijmarkt!
Het gemeentebestuur hoopt u graag tijdens één van de vele activiteiten te ontmoeten.

De burgemeester van Stichtse Vecht,

Marc J.D. Witteman